הכל במקום הנכון: רדיוהד בישראל- ביקורת הופעה

בין רוג'ר ווטרס וה- BDS , דרך העימותים בהר הבית ועד לפלייבק של בריטני ספירס, ההופעה של רדיוהד בפארק הירקון אתמול הייתה רגע של חסד. של רוגע. של נורמליות. כמאמר הלהיט שסגר את הערב, לרגע אחד יכולת לאבד את עצמך ולהתמסר לחוויה מוזיקלית נשגבת של להקה חד פעמית.

אין לי מושג איך נגשים לכתוב ביקורת על הופעה של פאקינג רדיוהד. אחת הלהקות הגדולות בעולם והחשובות בדורנו פירקה לי את הלב לפני פחות משעה ואני יושב מול המחשב ומתלבט מה ואיך לכתוב. אני מרגיש שקטונתי.

לעולם לא אצליח להעביר במילים את מה שאני מרגיש ברגע ש- Let Down מתנגן, אז על אחת כמה וכמה איך אני אמור להעביר לכם מה הרגשתי כששמעתי אותו מבוצע לייב לראשונה עבורי. אבל בכל זאת אמ;לק היה מדהים.

ההופעה הראשונה של רדיוהד בישראל מזה 17 שנה, לא יכולה להישפט בפרמטרים רגילים ושחוקים שמבקרים אוהבים להשתמש בהם כמו: כמות להיטים, תקשורת עם הקהל וכו'.  סורי, זה לא שם. מי שקצת מכיר הופעות של רדיוהד יודע שכמו הקריירה שלהם, גם על הבמה הוא יקבל להקה דינאמית, לא צפויה ובטח לא כזאת שבאה להעניק לצופה על מגש של כסף את מבוקשו.

אז למי שהתאכזבו מכך שהם לא זכו לשמוע את High and Dry, Street Spirit, Just ועוד, כנראה שלא עקבתם אחרי הלהקה ב-15 השנים האחרונות. 

20170719_203107

ההופעה נפתחה בסביבות 20:30 עם Daydreaming המהפנט מתוך A Moon Shaped Pool. לפתוח הופעת ענק אל מול 50,000 איש עם בלדת פסנתר מהרהרת, היא לא החלטה של מה בכך, אבל היא נתנה את הטון לאופי של ההופעה שבעיני היה יותר מופנם ואינטימי.

קצת מצחיק להגיד אינטימי על מופע בסדר גודל כזה, אבל בניגוד לאיירוסמית' או גאנז אנד רוזס, רדיוהד לא באו לתת בראש, אלא להעניק חוויה מוזיקלית אחרת. הם לא ביקשו שתרקדו או שתעופו באוויר ואז תרוצו לספר לחברה כמה מגניב היה. הם פשוט רצו שתאזינו, שתתרגשו. וזה עבד. מיד עם השיר השני, Lucky, הלב שלי כבר התרסק לרסיסים ואני נשבע שלא הייתי היחד.

כאמור, רגעי שיא לא היו חסרים בהופעה. 15 Step הצליח להרקיד ולגרום לקהל לשאוג "איך זה שסיימתי איפה שהתחלתי?", All I Need הקסים כתמיד, Idioteque המופלא הכניס לאטרף, No Surprises ההמנוני כבש את הפארק כאשר מעל כולם בעיני, עמד ביצוע מופתי ל- Reckoner. אבל האמת היא שאם תשאלו כל אחד מ-50,000 הצופים שהיו אמש בפארק איזה שיר הכי עשה להם את זה, תקבלו תשובות שונות ומגוונות. 

20170719_212318

אפשר להתווכח מפה ועד הודעה חדשה על סדר השירים, למה היה וידיאו ארט על המסכים ולא תמונות ישירות מהבמה ובלה בלה בלה. אבל על דבר אחד אי אפשר להתווכח: רדיוהד נותנים את הכל.

הקול של יורק מיוסר, קסום ושמור בצורה בלתי רגילה (וזה עוד בלי לדבר על הריקוד האפילפטי), ג'וני גרינווד לא מפסיק לעבוד ולעשות קסמים עם שלל הכלים עליהם הוא מנגן (ואיזה דברים מיוחדים קורים כשהוא אוחז בגיטרה), קולין גרינווד לא מפספס שום תו ובכלל כל הלהקה נשמעת על הבמה טוב לא פחות מאשר בדיסק. 

ניכר גם שההופעה בישראל הייתה אקסטרה מיוחדת עבור החמישייה מאוקספורד. זו הייתה ההופעה הארוכה ביותר של ההרכב בעשור האחרון עם לא פחות מ- 27 שירים שהיו במקום הנכון וכל אחד ואחד מהם נשמע מושלם.

אם זה לא מספיק אז היה גם ממש נוסטלגי לשמוע את תום יורק מעלה זיכרונות מהביקור הראשון של הלהקה בארץ אי שם בשנת 1993 כשהופיעו במועדון הרוקסן שניה לפני שהעניקו לקהל מתנה נוסטלגית במיוחד וניגנו את Creep שהם בקושי מנגנים בהופעותיהם. 

20170719_203644

רדיוהד היא להקה של מעט מילים (ראוי לציין שבשלב מסוים זרק יורק את המילה "יאללה" לכיוון חבריו ללהקה, מה שזיכה אותו בתשואות רמות במיוחד), אבל האמת היא שהם לא צריכים כי המוזיקה עושה זאת מספיק טוב עבורם.

בהתייחסו לתחינות של ווטרס וחבריו ל- BDS שלא להופיע בישראל, הגיב יורק בסיום ההופעה כי "בסופו של דבר אנחנו עושים מוזיקה" וזו הייתה בדיוק מהות ההופעה. לא זיקוקים, לא קשקושים פשוט שעתיים וחצי של מוזיקה מופלאה שחרטה בי זיכרון נהדר שיהדהד בתוכי שנים קדימה. נקווה שלא יעברו עוד 17 שנים עד הגיחה הבאה שלהם ארצה. 

רשימת השירים בהופעה של רדיוהד בפארק הירקון

Daydreaming
Lucky
Ful Stop

Airbag
15 Step
Myxomatosis
All I Need
Pyramid Song
Everything in Its Right Place 
Let Down
Bloom
Identikit
Weird Fishes/Arpeggi
The Numbers
2 + 2 = 5
Bodysnatchers
Idioteque

Encore:
No Surprises
Nude
Like Spinning Plates
(You and Whose Army? was… more )
Lotus Flower
Paranoid Android
Reckoner

Encore 2:
Creep 
The Bends
(Not on written setlist; My… more )
There There
Karma Police
(Thom solo extended singalong outro)

באנר מועדון תרבות

כתיבת תגובה