שמונים השירים הגדולים של שנות ה-80

שנות השמונים היו עשור רווי אירועים פוליטיים מרתקים, התקדמות טכנולוגית כבירה, תמורות חברתיות גדולות ואופנה צבעונית. כל אלה התרחשו על רקע פסקול מוזיקלי מגוון וחסר תקדים בהיקפו.

למעשה שנות השמונים הם מהעשורים הכי ורסטליים מבחינה מוזיקלית אי פעם. 'הפופ החדש', מטאל, אלטרנטיב, האוס, טכנו, ראפ, היפ הופ ועוד, כולם פרצו את תקרת הזכוכית ויצרו עשור מרתק של עשייה מוזיקלית. 

זה הזמן לשלוף את כריות הכתפיים מהארון, להרים את הג'ינס הכי גבוה שאפשר ולצאת למסע נוסטלגי עם שמונים השירים שעשו לנו את האייטיז. 

וגם…
תשעים השירים הגדולים של שנות ה- 90
100 השירים הגדולים של שנות ה- 2000

80. Dire Straits- Money For Nothing

עם קליפ אנימציה נדיר לזמנו שהיה לשיר הראשון שנוגן אי פעם ב- MTV אירופה, Money For Nothing הפך להמנון של דור שלם של מוזיקאים מתוסכלים שרק חלמו להופיע בערוץ המוזיקה החדש ולהיות מפורסמים. כמובן שנגינת הגיטרה המופלאה של מארק נופלר וסטינג על קולות הרקע לא הפריעו. שיר שהגדיר מחדש את היחסים בין המוזיקה הפוופלרית ל- MTV והפך את Brothers in Arms, האלבום ממנו לקוח השיר, לאחד האלבומים הנמכרים של העשור. 

N.W.A- Straight Outta Compton .79

לקראת סוף העשור, המוזיקה השחורה שהסתגרה בגטאות לכל אורך ההיסטוריה, כבר הייתה חזק במיינסטרים. עם כוכבי על כמו פרינס ומייקל ג'קסון, להיטי פופ ענקיים של Sugerhill Gang ו- Run DMC ואפילו חיקויים לבנים (אך מוצלחים) כמו ה'ביסטי בויז', המוזיקה השחורה הפכה לדבר הכי לוהט שיש. אפילו MTV הקדיש לז'אנר תוכנית שלמה בשם Yo! MTV Raps.

אבל מתחת לפני השטח האפליה הממסדית המשיכה והיו כאלה שלא התכוונו לרקוד אותה אלא לשיר עליה בלי לשם זין. כאלה היו N.W.A, סופרגרופ של ראפרים קשוחים משכונת קומפטון שבקליפורניה ששרו על אפליה, גזענות ופוליטיקה ותקפו את המשטרה והממסד בלי מעצורים.

Straight Outta Compton היה ביטוי להלך הרוח הזה תוך שהוא נותן בוסט אדיר לסצנת הגאנגסטר ראפ ולאמניה שהרגישו שהראפ שמשודר ב-MTV רך מדי ולא מעביר את מה שבאמת קורה בשכונות. 

78. Tom Petty- Free Fallin

טקסט ציורי על עיר המלאכים, הפקה של ג'ף לין, אלבום סולו ראשון של פטי ללא "שוברי הלבבות"- לא היה סיכוי לשיר הזה שלא להפוך לקלסיקה. שיר כל כך פשוט שכל מי שאוחז גיטרה לראשונה יכול לנגן אותו אבל זה גם הקסם שלו. לפעמים פשטות וכנות זה כל מה שצריך.

77. Metallica – Master of Puppets

עם הפיכתו של הסינת'פופ למיינסטרים החדש אמני הרוק הכבד התחלקו פחות או יותר לשתי קבוצות. מחנה אחד עטה על עצמו שחורים וניגן רוק מהיר, כסחני ואגרסיבי בעוד המחנה השני אמנם אימץ את הרוק הכבד אך מבחינת הסטייל הוא חיבק את הצבעוניות וטשטוש הגבולות המגדריים של הניו רומנטיים- Hair Metal.

מטאליקה ללא ספק השתייכה למחנה הראשון ואף הובילה אותו. בעידן של הדוניזם וצלילי סינתיסייזרים, מטאליקה נשאה את דגל הרוק הכבד והזכירה בעזרת מיומנויות נגינה יוצאות דופן, שבין כל הצבעים הבוהקים של החיים יש גם את הצבע השחור.

76. Fleetwood Mac- Everywhere

אחד השירים היפים באלבום מפוצץ הלהיטים של הלהקה, Tango in the Night מ- 1987. נכתב על ידי כריסטין מקווי על בעלה החדש, הקלידן אדי קואנטילה, זהו שיר על כוחה של מסירות עבור האהבה.

75. Dixies Midnight Runners- Come on Eileen

למרות ששוחרר ב- 1982, לא תמצאו בשיר הזה כמעט שום סממן מהסאונד של האייטיז. במקום סינתיסייזרים ומכונות תופים תשמעו כינורות, אקורדיון, בנג'ו וסקסופון שעדיין הצליחו לכבוש את המקום הראשון במצעדי הסינגלים בארה"ב, אוסטרליה ואנגליה. לא הישג שיש לזלזל בו.

קווין רולנד, סולן הלהקה, כתב את השיר על חוויית ההתאהבות והסקס הראשונים שלו כשהיה ילד בבית ספר קתולי. הטאבו שהוטל על הנושאים האלה, רק הפכו אותם למעניינים יותר עבור רולנד הצעיר. אולי הנושא הוא מה שהפך את השיר הזה לכל כך מצליח כי כידוע מה מוכר טוב יותר מסקס?

74. Madness- Our House

אם My Girl לא היה יוצא ב- 21 בדצמבר 1979 הוא לחלוטין היה כאן, אבל במקום זה נאלץ "להסתפק" ב – Our House, הלהיט הגדול והמפורסם ביותר של 'מדנס'.

המוזיקה האקלקטית של הלהקה הלונדונית היא צילום סטילס נדיר של כלל הזרמים המחתרתיים באנגליה על התפר שבין שנות השבעים לשמונים. אנגליה, כמדינה קולוניאליסטית לשעבר, הכילה בתוכה מהגרים רבים (העיקר ממרכז אמריקה) שהביאו לממלכה המאוחדת את המוזיקה הפולקלורית שלהם. כך קיבלנו להקות כמו 'בלונדי', UB40, 'פוליס', 'הקלאש' ומעלה כולם 'מדנס' שהתיכו אל תוך הפופ-רוק שלהם אלמנטים של סקא, רגאיי והשפעות נוספות מתרבותם העשירה של המהגרים.

73. Foreigner- I Want to Know What Love is

גם קיטש צריך לדעת לעשות והלהיט הזה של "נוכרי" (כפי שכונתה Foreigner בצורה מביכה למדי בזמנו בתקשורת המקומית) הוא הדוגמה המושלמת לכך. השיר נכתב על ידי גיטריסט הלהקה, מיק ג'ונס, בעקבות מספר מערכות יחסים כושלות אבל הפך להרבה יותר מזה. סוג של שיר תקווה אוניברסלי שהפך לפסקול חייהם של מיליוני אנשים באייטיז.

72. Nirvana- About a Girl

רק בשנות השמונים האלטרנטיב והאינדי הפכו לז'אנרים של ממש שסחפו אחריהם מיליוני מאזינים שלא התחברו לפופ הצבעוני של העשור אך גם לא למטאל הכבד. להקות כמו אר.אי.אם, פיקסיז, הסמית'ס, סוניק יות', רד הוט צ'ילי פפרס ואחרות הניחו את הבסיס למה שיהפוך הגראנג' והבריטפופ שישלטו בעולם במחצית הראשונה של שנות התשעים.

ביוני 1989 קיבלנו טעימה ממה שצופן בחוסו העתיד של הרוק כשנירוונה שיחררה את Bleach, אלבום הבכורה שלהם שמכיל גם את אחד השירים הכי יפים שכתב קורט קוביין בחייו.

71. Men at Work- Down Under

בכל פעם שהשיר החצי קומי הזה יתנגן, ימרח לי חיוך ענק על הפרצוף. הלהקה האוסטרלית המוזרה במקצת שחררה את להיט הענק הזה ב- 1981 ועד היום הוא מצליח להישמע רענן, שמח ופשוט כיף גדול לאוזניים.

בלי קשר השיר הזה גם אחראי לאחד הסיפורים הכי ביזאריים בהיסטוריה של המוזיקה. בשנת 2009, לא פחות מ-28 שנים לאחר שיצא לראשונה, הוגשה תביעה כנגד הלהקה על כך שתפקיד החליל בשיר מועתקים משיר ילדים אחר בשם Kookaburra. ואם זה נשמע לכם הזוי אז תתפלאו לגלות שהתובעים זכו והלהקה התחיבה לשלם להם פיצויים רטרואקטיביים (משנת 2002 ואל תשאלו אותי מדוע). עד ליום זה הלהקה מכחישה בתוקף כל קשר או השפעה משיר הילדים. קשים חייו של מוזיקאי.

רוצה לקבל עדכונים חמים ממני

70. A-Ha- Take on Me

אחד השירים המזוהים ביותר עם האייטיז. הקליפ המפעים שלו נראה מדהים ואקטואלי גם למעלה משלושים שנה אחרי, הישג מדהים. רק חבל שעד היום השיר הזה זכור בעיקר בעקבות הקליפ ולא בזכות המוזיקה שלו כי אחרי הכל, זה שיר פופ פשוט מושלם.

69. Belinda Carlisle- Heaven is a Place on Earth

חתיכת דרך עשתה בלינדה קרלייל מימיה כחברה בלהקת הפאנק הבועטת The Germs, דרך להקת הרוק הנשית, The Go-Go's ועד לאמנית פופ מהשורה. אבל בין כל השירים שביצעה וכתבה תמיד יבלוט השיר הזה. מסתבר שמסרים גלובליים על אהבה ותקווה יכולים לרגש גם אם הם "פופיים" להחריד. 

30 שנה לאחר שיצא יזכה השיר לחיים חדשים כשיכלל בפרק המופתי, זוכה האמי, של "מראה שחורה", San Junipero. העלילה של הפרק והמילים של השיר יקנו לו משמעות חדשה וממיסת לבבות גם אחרי 3 עשורים. 

68. AC/DC- Back in Black

אחת מקליסקות הרוק הגדולות בהיסטוריה ושאיפתו של כל גיטריסט מתחיל. השיר הזה נכתב כמחווה לסולן הלהקה המנוח, בון סקוט, ואיזה מחווה נהדרת. עם האנרגיות החדשות של בריאן ג'ונסון על המיקרופון וריף גיטרה ממכר, אין ספק שמדובר באחד משירי הרוק הגדולים ביותר לא רק של האייטיז, אלא בכלל. 

67. Frankie Goes to Hollywood- Relax

סינגל הבכורה של Frankie Goes to Hollywood היה ב- 1984 להיט עצום משני צדי האוקיינוס. בבריטניה לבד מכר הסינגל למעלה מ -2 מיליון עותקים, מה שהפך אותו לסינגל השביעי הנמכר ביותר בהיסטוריה של האי הבריטי ולאחד השירים שצעדו הכי הרבה זמן רצוף במצעד.

כמו כל כך הרבה דוגמאות לאורך ההיסטוריה, גם השיר הזה הפך ללהיט ענק בזכות העובדה שנאסר להשמעה בהמון פלטפורמות בבריטניה לאור העובדה שמדובר פחות או יותר במדריך הלא רשמי להימנעות משפיכה מוקדמת (…Relax Don't do it, When You Wanna Come). בעוד העניין הזה עבר הרבה מעך הראש של האמריקאים, בבריטניה השיר הזה גרר סערה ענקית והפך אותו כאמור לאחד הלהיטים הפרובוקטיביים והידועים של האייטיז. 

66. Echo & the Bunnymen – The Killing Moon

אחד מהמנוני האינדי הגדולים של שנות השמונים. סולן הלהקה והאיש שכתב את השיר, איאן מקלך טוען כי אלוהים עזר לו לכתוב את השיר משום שהוא פשוט התעורר משינה עם המילים בראשו. הוא גם טוען שזה השיר הגדול ביותר בכל הזמנים. לגבי זה אני לא בטוח אבל ללא ספק מדובר באחד הגדולים בשנות השמונים.

65. Leonard Cohen- Hallelujah

ללא ספק אחד השירים היפים ביותר שנכתבו אי פעם. כמו המון יצירות לפניו, גם הללויה של לאונרד כהן צבר פופולריות לאט ובהתמדה בעזרת הופעות בסרטים ואינספור קאברים שנעשו לו במשך השנים. יצירה חד פעמית שהוכיחה פעם נוספת כמה גדול הוא באמת הכהן הגדול.

64. The Church – Under the Milky Way

השיר הנפלא הזה הוא ביי פאר הלהיט הכי גדול בקריירה של ההרכב האוסטרלי. הוא נכתב על מקום באמסטרדם שנקרא בהולנדית The Melkweg (שביל החלב) שהפך ממפעל ישן לבר, קפה מקום המקרין סרטים ובכלל בית לשלל אמנים ויצרני תרבות. 

63. Suzanne Vega- Luka

אחד השירים הנוגעים ברשימה ולו בכדי, הוא עוסק באחד הנושאים הכואבים והמכעיסים ביותר: התעללות בילדים. השיר נכתב על ידי וגה בהשראת קבוצת ילדים שנהגה לשחק מתחת לבניין בו היא גרה. לאחד הילדים בחבורה קראו לוקה ("תמיד אזכור את השם שלו" היא סיפרה). לוקה תמיד היה מעט בצד, מתבודד ומשם הגיע הרעיון לשיר.

"אני לא חושבת שבמציאות הוא היה ילד מוכה אלא פשוט שונה" אמרה וגה. אבל זה לא באמת משנה, בשיר הזה הצליחה לנגוע הזמרת האמריקאית באחד העצבים החשופים של כל הורה ופאק איט, כל בן אדם שיש לו לב.

62. Talk Talk- It's My Life

לקח למארק הוליס ולהרכב שלו יותר מדי זמן לקבל את ההכרה שהיו ראויים לה. It's My Life מתאר את התחושות של הוליס בעקבות מאבקה העיקש והחשוב של הלהקה כנגד חברת התקליטים שלה והפך עם השנים לאחד השירים החשובים והמשפיעים של העשור.

במסגרת כיפוף היידיים שלו עם חברת התקליטים שלו, אפילו לקליפ לא רצה הוליס להצטלם אבל משחויב לעשות זאת, סרב לשיר לצלילי השיר (ליפסינק) כמתבקש בקליפים ובמקום זאת בזמן בזמן ששר צוירו לו קשקושים על פה, מה שלא היה ממש מקובל באותה תקופה.

הוליס יחתוך בהמשך הכי רחוק מעולמות הפופ וימציא את הפוסט-רוק אבל השיר האדיר הזה ישאר כנראה כרטיס הביקור שלו לנצח.

61. Bruce Springsteen- Born in the USA

דגלי ארה"ב על עטיפת הסינגל והחזות הכל כך אמריקאית של 'הבוס', הביאו אפילו את נשיא ארה"ב, דונלד רייגן, לשבח את האמן ואת השיר. מה שהוא לא ידע זה שלהיט הענק הזה מ- 1984 הוא שיר מחאה אנטי מלחמתי היוצא בחריפות נגד יחס ממשלות ארה"ב ליוצאי מלחמת וייטנאם. אחד מהשירים שהפכו את ספרינגסטין לכוכב על לא רק בארה"ב, אלא בעולם כולו.

רוצה לקבל עדכונים חמים ממני

60. Aerosmith ft. Run DMC- Walk this Way

עד 1987 איירוסמית' כבר הייתה סוס מת. אבל אז הגיעו Run DMC ומפיק העל ריק רובין והמציאו את הנו-מטאל. זהו אחד השירים הראשונים שערבבו במיומנות מעוררת השראה רוק עם ראפ ולמעשה יצרו ז'אנר חדש. השיר תרם רבות להתפרצותה של המוזיקה השחורה את תוך המיינסטרים והחזיר את הקריירה של איירוסמית' למסלול.

59. Tears For Fears- Mad World

שנות השמונים התאפיינו לא רק בתמורות מוזיקליות וחברתיות רחבות אלא גם בשינויים טכנולוגיים עצומים. משחקי הוידאו, המחשב האישי, הווקמן, הדיסקמן, הטלפון הסלולרי לצד תקשורת ההמונים שהפכה את העולם לכפר גלובלי אחד, נתנו תחושה של השתלטות טכנולוגית חסרת מעצורים ומפחידה.

תחושת החנק והאורבניזציה הגוברת נוכחת מאוד בשיר המלנכולי הזה המתאר אדם שלא מוצא את מקומו בעולם. אינספור גרסאות כיסוי קיימות לשיר הזה כאשר המפורסמת ביותר היא גרסת הפסנתר העירומה של Gary Jules מתוך הסרט דוני דארקו. החידוש הפתיע בטירוף את הממלכה המאוחדת כאשר כבש את ראש המצעד הבריטי בחג המולד של שנת 2001.

58. Duran Duran- Girls on Film

אחת הלהקות שחייבות את הצלחתן לעלייתו MTV. למעשה Girls on Film נאסר לשידור בערוץ בגלל תוכנו הפרובוקטיבי, אבל כמו בהרבה מקרים בעבר, דווקא האיסור העלה משמעותית את הבאז סביב השיר והפך אותו ללהיט הפריצה של אחת הלהקות המצליחות של העשור.

57. Red Hot Chili Peppers- Knock Me Down 

אחרי ששחררה שלושה אלבומים וצברה לעצמה קהל מעריצים אדוק, שלא לומר פנאטי, לקראת סוף העשור עתידם של הפלפלים החריפים היה לוט בערפל. אחרי מותו של הגיטריסט והמייסד, הילל סלובק, ועזיבת המתופף, ג'ק איירונס, נותרו קידיס ופלי לבד בספינה אבל הם לרגע לא התכוונו לתת לה לטבוע.

בכדי לחזור למסלול הם צירפו את המתופף צ'אד סמית' ואת הגיטריסט והמעריץ, ג'ון פרושיאנטה שישפיעו לאין שיעור על הסאונד של הלהקה. התוצר הראשון של ההרכב החדש היה האלבום Mother's Milk מ-1989 שלמרות שקיבל ביקורות צוננות בזמן אמת, יהפוך ברבות השנים לאלבום מפתח בהתפתחות המוזיקלית של הלהקה.

Knock Me Down הוא הסינגל השני מהאלבום ואחד השירים הכי "רוקיים" של הלהקה עד אז. בטקסט פונה קידיס לסלובק המנוח ומבקש ממנו: אם תראה אותי עושה שטויות, תדאג לתת לי סטירה או מכה שתזכיר לי ש"אני לא גדול יותר מהחיים".

56. Fine Young Cannibals- She Drive Me Crazy

אחד השירים היותר אהובים עלי מהעשור. בכלל Fine Young Cannibals הם מסוג הלהקות הפחות מוערכות שלא בצדק. עם סאונד מגוון וסולן בעל אחד הקולות היחודיים ביותר באייטיז (רולנד גיפט שנולד לאם לבנה ואב שחור) ההיסטוריה מיהרה להחביא אותם ולא בצדק. מזל שהלהיט הזה שרד.

אגב זה זמן טוב לנפץ את האגדה האורבנית ולספר שהתופים בשיר הם לא סימפול, לא סינתיסייזר ולא מכונת תופים אלא תופים אמיתיים.

55. The Cars- Drive

אחת הבלדות היפות של העשור. שיר שובר לב על אדם שמתבונן באהובתו, או לפחות מישהי שהוא נהג לצאת איתה, קורסת אט אט ומאבדת את עצמה. למעלה משלושה עשורים לאחר שיצא, השיר הזה מצליח לרגש ולצמרר כאילו הוא יצא אתמול.

54. Soft Cell- Tainted Love

מעטים יודעים שלהיט האייטיז הענק הזה הוא למעשה קאבר לשיר סול אמריקאי משנת 1964. אבל זה לא באמת משנה כי שיר טוב הוא פשוט שיר טוב, לא חשוב באיזה גרסה. חוץ מזה, שילוב כל כך מעולה של סול שחור, מוזיקה אלקטרונית וזמר גיי יכול היה לעבוד כנראה רק באייטיז. לעוד קאברים שלא ידעתם שהם קאברים

53. Talking Heads- Road to Nowhere

"רציתי לכתוב שיר שיציג את האפוקליפסה והסוף באור מבודח, אפילו מצחיק" סיפר דייויד ביירן הענק על השיר הזה. עוד הוכחה מוזיקלית לקריירה הייחודית והמופלאה כל כך של ביירן ו"הראשים המדברים" שלו.

52. Cyndi Lauper- Time After Time

אחרי המסיבה של Girls Just Want to Have Fun חשפה סינדי לאופר את הצד הרגיש שלה עם הסינגל השני בקריירה שלה שיהפוך להיות אחד משירי האהבה הגדולים אי פעם. שיר על אהבה ענקית ומסירות אין קץ שזכה לאינספור קאברים ממגוון ענק של ז'אנרים שכנראה יעניקו לו חיי נצח ובצדק.

51. The Clash- Rock the Casbah

אחד השירים הכי פופיים בקריירה של הפאנקיסטים מלונדון. השיר שנכתב בהשפעת מהפכת האייתולות באיראן שאסרו על השמעת מוזיקה מערבית במדינה, מתאר מלך האוסר על עמו להאזין למוזיקת רוק אבל הם כמובן מורדים ורוקדים לצלילי המוזיקה. גם כשהם קומיים מצליחים ג'ו סטארמר והקלאש להעביר מחאה והתנגדות בצורה כל כך קסומה ומעוררת מחשבה.

רוצה לקבל עדכונים חמים ממני

50. Tears For Fears- Sowing the Seeds of Love

לפי סיפורי הלהקה, לקח נצח להקליט את השיר הזה, אבל הרווח כולו שלנו. עם רפרנסים לסיקסטיז, קצת מחאה נגד מרגרט תאצ'ר והפקה גדולה מהחיים, Sowing the Seeds of Love הוא ללא ספק אחד השירים הכי כיפיים של העשור.

49. Police- Every Breath You Take

תמיד ראיתי בסטינג דמות מעט מתנשאת, ואני מודה שלא תמיד התחברתי למוזיקה שלו. אבל מהגאונות של Every Breath You Take אי אפשר להתחמק. כמו שכתבתי על השיר בפוסט על 12 שירי הפרידה הגדולים בכל הזמנים, לא משנה כמה פעמים אשמע אותו ולא משנה כמה אני אחשוב שסטינג הוא פלצן מתנשא, ברגע שמתחיל ליין הבס הגאוני הזה, אני מקבל כזה אגרוף בבטן שאני לא מתעורר ממנו עד שהשיר מסתיים. פשוט ונפלא.

48. Depeche Mode- Everything Counts

בניגוד להרבה מלהקות התקופה, דפש מוד תמיד שאפו ליצוק תוכן טקסטואלי איכותי אל תוך צליל הפופ שלהם ו- Everything Counts הוא מהדוגמאות הראשונות לכך. שיר על תאוות הבצע הקואופרטיבית שהתחבר נפלא למדיניות הכלכלית ש"אשת הברזל", מרגרט תאצ'ר, הנהיגה בממלכה המאוחדת. שיר שלקח את דפש מוד למחוזות חדשים של הצלחה וביסס אותה כאחת הגדולות של שנות השמונים.

47. OMD- Enola Gay

יחד עם דפש מוד, Human League ואחרות, ל- Orchestral Manoeuvres in the Dark יש מניות רבות בעלייתו של הפופ החדש והסינת'פופ בשנות השמונים והרבה בזכות הלהיט הזה.

אם יש דבר כזה סטנדרט של מוזיקת פופ זה השיר הזה. עם טקסט אנטי מלחמתי (אנולה גיי הוא שם המטוס שהטיל את פצצות האטום על הירושימה), ריף סינתיסייזר ממכר והפקה שהקדימה את זמנה, אין בכלל ספק שמדובר באחד השירים שעיצבו את הסאונד של האייטיז.

46. Tracy Chapman- Talkin' bout a Revolution

אלבום הבכורה המופתי של טרייסי צ'פמן הוא תיעוד דוקומנטרי יוצא דופן של הגזענות והאפליה ממנו סבלו,  ובמידה רבה עדיין סובלים, השחורים בארה"ב.

ביו תיאורי הגזענות האוטוביוגרפיים הקשים, האלבום נפתח דווקא עם בשורה אופטימית על כך שסוף סוף השינוי מגיע והגלגל מתחיל להתהפך. האמנם? שלושה עשורים לאחר שנכתב, השיר הספיק להפוך לאחד השירים הפוליטיים, המעצימים והמרגשים ביותר.

45. Midnight Oil- Beds Are Burning

מכל השירים ברשימה Beds Are Burning הוא כנראה הפוליטי והמחאתי ביותר. הוא עוסק בנישול ההדרגתי של יבשת אוסטרליה מהילידים האבוריג'ינים (על קצה המזלג כן?), בצער שנגרם להם ובצורך של האוסטרלים להחזיר להם או לפחות להתנצל. בלי קשר יש לשיר הזה את אחד הפזמונים ההמנוניים והממכרים ביותר שנכתבו אי פעם.

האלבום ממנו לנקח השיר (Diesel and Dust מ-1987) נבחר ב-2010 על ידי הרולינג סטונס במקום ה- 13 ברשימת האלבומים הגדולים ביותר של שנות השמונים וב- 2010 הוא נבחר באוסטרליה כאלבום האוסטרלי הטוב בכל הזמנים. יש כבוד.

44. Michael Jackson- Smooth Criminal

ככה נשמע מלך הפופ בשיאו. השיר הזה נכתב על ידי מייקל ג'קסון, שבניגוד לשירים שאחרים כתבו עבורו, לא נכתב מנקודת מבט אישית אלא על פושע דמיוני שתוקף בחורה בשם אנני ושואל אותה "האם היא בסדר" למרות שדי ברור שהיא הכל חוץ מבסדר. אז מי זאת לעזאזל אנני? 

למי שלא יודע בובת אנני (Annie Doll) זו שמה הבובה עליה מתאמנים בהגשת עזרה ראשונה, והדבר הראשון שעושים בעת הגשת עזרה ראשונה היא לשאול את המטופל "האם אתה בסדר?". מכאן כל מי שעבר סדנת עזרה ראשונה יודע שהדבר הראשון שעושים הוא לשאול: ?Annie Are You OK ומשם שאב ג'קסון את הרעיון לאנני ולשאלה. האמת שזה לא באמת משנה, עדיין מדובר במלך הפופ בשיאו, וזה עוד בלי להזכיר את החלק בריקוד בו הוא נוטה כלפי הרצפה בזווית של 45 מעלות- תנועה שהוציאה את כל העולם מדעתו. קלסיקה. אגב, לעוד עובדות מדהימות על מוזיקה שירעידו לכם את האזניים הקליקו ממש כאן

43. Visage- Fade to Grey

השיר הזה יצא ממש בתחילת העשור ולמעשה הציג את הסאונד שילווה אותו לכל אורכו. השילוב בין האסתטיקה האלקטרונית הניסיונית לבין הסינת'פופ הגיע כאן לשיא חדש. לא פלא שהשיר הזה כבש את אירופה בסערה.

סולן הלהקה, סטיב סטריינג', היה בעל מועדון הבליץ המיתולוגי בו בילו צעירים רבים שאימצו לחיקם את המוזיקה האלקטרונית החדשה תוך טשטוש מאפיינים מגדריים ואימוץ סטייל צבעוני וצעקני. צעירים אלה יכונו לימים "ילדי הבליץ" או "הניאו-רומנטיים" והם אלו שיביאו את בשורת הסינת'פופ להמונים.

42. Queen- Radio Ga Ga

השיר הזה נכתב על ידי מתופף הלהקה רוג'ר טיילור, כנוסטלגיה לימי הרדיו העליזים אך גם כביקורת על תחנות הרדיו שמנגנות את אותם להיטים שוב ושוב. בעידן ה- MTV והשינויים הטכנולוגיים התכופים, לא פלא שהשיר הזה (שהקליפ שלו הוא מחווה לסרט המדע בדיוני האייקוני, 'מטרופוליס' מ-1927) היה להיט ענק.

41. Prince- Purple Rain

זה פסיכי כמה שהבן אדם הזה היה מוכשר. אחד משירי הסיום הגדולים ביותר, אחד השירים שהגדירו את פרינס, את האמנות הבלתי ניתנת לערעור של אמנים שחורים בארה"ב ואת העשור כולו. 

האלבום הוא למעשה פס הקול של הסרט בעל אותו השם בכיכובו של פרינס כאשר גם בסרט וגם באלבום Purple Rain מהווה את שיא היצירה. השיר אף זיכה את פרינס בפרס האוסקר על השיר הכי טוב מתוך סרט. כבוד.

רוצה לקבל עדכונים חמים ממני

40. Sonic Youth- Teen Age Riot 

עוד הרכב רוק אמריקאי אלטרנטיבי שמעולם לא זכה להכרת ההמונים אך השפיע על דורות של מוזיקאים. השיר הזה מגיע מתוך Daydream Nation המופתי שיצא ב- 1988 והוא מוקדש לסולן Dinosaur Jr, ג'יי מאסיקס, לו מיעדים חברי הלהקה על פי השיר את תפקיד נשיא ארה"ב.

39. Pet Shop Boys & Dusty Springfield- What Have I Done to Deserve This

עם אלבום בכורה אמיץ ושרשרת להיטים שחיברו במיומנות בין השכל לרגליים, ב- 1987 הפט שופ בויז היו הדבר הכי חם על הפלנט, לכן לא היו מתאימים מהם להחזיר לאור הזרקורים את אחת הזמרות שהם הכי אהבו, מי שנחשבת ל"זמרת הסול הלבנה הגדולה אי פעם", דסטי ספרינגפילד.

אחרי שנים של סמים ואלכוהול, ספרינגפילד נתפסה כסוס מת ולכן כשהגיעה השיחה מהצמד היא קפצה על ההזדמנות בשתי ידיים. לימים תספר כי כאשר היא נכנסה לראשונה לאולפן היא שאלה את ניל וכריס "כיצד תרצו שאשיר את השיר?" והם ענו לה: "בדיוק כמו שאת שרה". אז היא שרה והדואט כבש את המצעדים והעולם.

עם עיבוד לא סטנדרטי לשיר פופ, טקסט נפלא כרגיל של ניל טננט והנשמה של ספרינגפילד, השיר הזה נחרט לנצח כאחד הגדולים של האייטיז ובכלל.

38. Duran Duran- Save a Prayer

"חלק עלולים לקרוא לזה סטוץ של לילה אחד, אבל אנחנו יכולים לקרוא לזה גן עדן…". כמה תמימות ורוח נעורים יש בשיר הנפלא הזה. אחד הלהיטים הגדולים של הלהקה ושל האייטיז בכלל.

37. Culture Club- Do You Really Want to Hurt Me

אם האייטיז היו אורגיה אחת גדולה של צבע, סטייל וערפול מגדרי, אז בוי ג'ורג' היה הכהן הגדול. עם מראה מוחצן המטשטש בכוונה את ההגדרות המגדריות בין גברים לנשים ושירי פופ נצחיים, קנו בוי ג'ורג' ומועדון התרבות שלו, את מקומם בהיסטוריה של הפופ.

מעל כל הלהיטים של ההרכב עומד ללא ספק שיר האהבה הקלאסי הזה שכתב ג'ורג' לאהובו ומתופף הלהקה, ג'ון מוס.  גם הקליפ בו נראה בוי ג'ורג' עומד למשפט (עם חולצה בעלת כיתוב בעברית "תרבות אגדה") יכול להתפרש כסוג של שפיטה חברתית כלפי בוי ג'ורג' ונטיותיו המיניות. תהא האמת אשר תהא, השיר הזה הביא את מועדון תרבות להמונים ואת בוי ג'ורג' לדמות מרכזית בעידן הפופ החדש. 

36. REM- The One I Love

אחת מלהקות האלטרנטיב הגדולות והמשפיעות ביותר בהיסטוריה. אולי לא הרבה יודעים אבל אר.אי.אם שיחררו במהלך שנות השמונים לא פחות משישה אלבומים כאשר עם כל אחד גדל והתהדק קהל מעריציה. אבל השיר שבאמת פיצץ אותם לגדולה ללא ספק היה The One I Love. באופן טבעי כולם חושבים שמדובר בשיר אהבה רומנטי אבל למעשה זה שיר על אהבה נצלנית, רעה וכמו שמייקל סטייפ מתאר אותו "ברוטאלי".

 

35. The Jesus and Mary Chain- Just like Honey

השיר המפורסם ביותר של אחת מלהקות האלטרנטיב החשובות והמשפיעות של העשור. שיר מהפנט שמצליח לרגש בכל פעם מחדש, לא משנה כמה פעמים תשמעו אותו. 18 שנה לאחר שיצא, קיבל השיר חיים חדשים כשכיכב בסיום הסרט Lost in Translation ("אבודים בטוקיו") הנהדר בכיכובם של ביל מארי וסקרלט ג'והנסון.

34. Roxy Music – Avalon

כל כך הרבה שירים יפים יש באלבום האחרון והנפלא של רוקסי מיוזיק, אך מעל כולם עומד שיר הנושא. שיר רך, אינטימי ומלא קסם עליו מנצחת השירה המלטפת של בריאן פרי. בשיר מתארחת הזמרת ילידת האיטי, יאניק אטיין, עליה סיפר פרי כי בזמן ההקלטות הוא שמע אותו שרה מהחדר הצמוד והיה חייב להכניס אותה לאלבום.

33. Guns N' Roses- Welcome to the Jungle

המילים הראשונות ששמע וויליאם ברוס ביילי כשהוא הגיע לעיר המלאכים היו "ברוך הבא לג'ונגל". אז וויליאם הפנים, שינה את שמו לאקסל רוז, הקים את גאנז אנד רוזס ויחד איתם כתב את אחד משירי הרוק הטובים ביותר אי פעם.

32. Tracy Chapman – Fast Car

Fast Car עוסק ברצון לברוח מהכל (במקרה של צ'פמן מהעוני, הגזענות והבדידות) ולפתוח דף חדש במקום אחר תוך כדי השארת העבר מאחור.

השיר הזה הפך ללהיט ענק רק אחרי שצ'פמן ביצעה אותו בקונצרט הענק לכבוד יום הולדתו של נלסון מנדלה באיצטדיון וומבלי. אחרי שכבר ביצעה מספר שירים קודם לכן, הובהלה צ'פמן שוב לבמה בגלל שהמופע של סטיבי וונדר התעכב. זמרת הפולק המרגשת נתנה ביצוע אקוסטי לשיר הזה ומשם הכל היסטוריה.

31. Fleetwood Mac- Little Lies

כמו בהמון משירי הלהקה, גם Little Lies עוסק במערכת יחסים מורכבת, על גבול הלא בריאה. במקרה הזה שרה כריסטין מק'וי על כך שהיא מעדיפה שאהובה ישקר לה "שקרים קטנים ומתוקים" במקום האמת שעלולה לפגוע בה.

רוצה לקבל עדכונים חמים ממני

30. Grandmaster Flash and the Furious Five- The Message

אחד השירים המשפיעים ביותר ברשימה. אם עד תחילת שנות השמונים אמריקה הלבנה נהנתה מההיפ הופ שלה על רחבת הריקודים ונטול כל ביקורת, גרנדמאסטר פלאש דאג לדחוף להם את האמת לפרצוף.

הקטע הזה מתאר בצורה מדויקת את החיים האורבניים של השחורים בארה"ב לרבות האפליה, ההזנחה והכיעור שארה"ב ניסתה להסתיר במשך שנים. שיר ששינה את תרבות ההיפ הופ לנצח.

29. Tears For Fears- Shout

השיר נכתב בהשראת טיפול שהגה הפסיכולוג ארתור יאנוב, בה הפציינט מתמודד עם פחדיו על ידי צעקות. גם שם הלהקה אגב, "דמעות עבור פחדים", הגיע מתוך מחקריו של יאנוב. בכל מקרה מדובר בשיר אדיר, מלא אנרגיה שהפך ללהיט ענק וקאבר אהוב על להקות רוק ומטאל.

28. U2- With or Without You

לפני שהפך לדוש הכי גדול על הפלנטה, בונו כתב שירים לא רעים. לא רעים בכלל אפילו ו- With or Without You הוא רק דוגמה אחת לכך. עם כל הציניות ומפלצת האצטדיונים שהפכה להיות ברבות השנים, השיר הזה עדיין יצליח להמיס את הלבבות הקשוחים ביותר. וכן, זה גם השיר של רוס ורייצ'ל.

27. Michael Jackson- Thriller

שום רשימה, מצעד או דיון על שנות ה- 80 לא יהיו שלמים בלי שיר הנושא מהאלבום הנמכר ביותר בכל הזמנים. להיט הענק הזה עשה שמות במצעדים וכבש את העולם בזכות הקליפ האולטרה מפורסם שלו שכבר הפך מזמן לתופעה תרבותית חוצת גבולות וגילאים. ללא ספק אחד השירים שתמיד יהיו מזוהים עם האייטיז.

26. Simple Minds- Don't You Forget About Me 

אחד השירים האייקוניים ביותר של העשור התפרסם בזכות העובדה שנכתב במיוחד עבור אחד הסרטים הגדולים של העשור: "מועדון ארוחת הבוקר". השיר הצליח ברמות כמעט הזויות והוא אחד הסיגנלים שנוגנו הכי הרבה לאורך העשור. האמת אפשר להבין מדוע. והלה לה לה לה שבסוף, ממכר כל פעם מחדש.

25. The Smiths- Panic

מוריסי כתב את השיר הזה לאחר ששמע ברדיו דיווח על האסון הגרעיני בצ'רנוביל אותו בחר לחתום השדר עם השיר I'm Your Man של Wham! השורה Hang the DJ מעולם לא הייתה מתאימה יותר.

24. Crowded House- Don't Dream It's Over

מעבר לעובדה שהשיר הזה היה להיט ענק ב- 1986. אני חייב להודות שזה אחד השירים שפתחו בפני את העולם המופלא הזה שנקרא מוזיקה. כל כך אהבתי את השיר הזה ועד היום אני לגמרי מבין מדוע. אחת הבלדות הכי קסומות ונוגעות שנכתבו אי פעם. אולי אני משוחד ואמוציונלי, אבל יש שירים שכמו יין טוב רק הולכים ומשתבחים עם השנים.

23. Pet Shop Boys- It's a Sin

אחד מהמנוני האייטיז והפופ של כל הזמנים. ניל טננט שיר על מצע סינתיסייזרים אגרסיבי את זיכרונות ילדותו מבית הספר הקתולי בו למד. בית ספר בו התחנך כי כל תאוותיו, מחשבותיו ורצונותיו הם לא אלא חטא אחד גדול. השיר שתוקף את הממסד הדתי נאסר להשמעה בחלק מתחנות הרדיו של הממלכה המאוחדת ועל אף זה הגיע למקום הראשון במצעד הסינגלים הבריטי והפך לאחד השירים המזוהים ביותר עם הפט שופ בויז. אגב, זהו אחד משירי הפופ עם הכי הרבה קאברים של להקות מטאל. סתם אנקדוטה משעשעת.

22. Pixies- Hey

כשדייב גרוהול שמע לראשונה את Smells Like Teen Spirit הדבר הראשון שהוא אמר זה: "וואו, זה כל כך פיקסיז!" וכמה שהוא צדק. פיקסיז נטו בשיריהם לנגן את הבתים בצורה מאוד רכה ושקטה ולהתפוצץ בפזמון, בדיוק כמו שקורה ב-Hey וגם ב- Smells Like Teen Spirit.

כמו הוולווט אנדרגראונד גם הפיקסיז לא זכו להצלחה גדולה בזמן אמת אבל המוזיקה שלהם הדהדה שנים קדימה והשפיעה על אינספור אמנים שהחליטו להרים גיטרה ולתת בראש.

21. Eurythmics- Sweet Dreams

כמו Smoke On the Water או Sunshine of Your Love, יש ריפים (צירוף צלילים שחוזרים על עצמם) שלא משנה כמה ינגנו אותם וכמה קאברים יעשו להם, הם תמיד יעבדו. ככה הוא ריף הפתיחה המושלם של Sweet Dreams. לא משנה כמה פעמים אשמע אותו או באיזה גרסה (ואלוהים יודע שיש לשיר הזה משהו כמו 2 מיליון קאברים) הוא תמיד יעביר בי צמרמורת. אחד השירים האייקונים ביתר של העשור של אחת הלהקות האייקוניות של העשור. וכמה שאני אוהב את הקול של אנני לנוקס.

רוצה לקבל עדכונים חמים ממני

20. Depeche Mode- Never Let Me Down

אחד השירים היפים ביותר של הלהקה הענקית הזאת. עם עיבוד אפלולי אך מלא עצמה וטקסט מסתורי משהו (סמים, חברות, סקס אך כנראה סמים), Never Let Me Down הוא מהשירים שהגדירו את העשור והביאו את המוזיקה של דפש מוש להמונים. תרתי משמע.

19. Madonna- Like a Prayer

במרץ 1989, תאריך יציאת השיר, מדונה כבר הייתה הזמרת הגדולה ביותר בעולם. כל ציוץ שלה זכה לחשיפה אדירה וכל שיר שלה הפך ללהיט ענק. אבל Like A Prayer היה ההוכחה שמדונה מסוגלת גם לפרוץ גבולות ולהעביר מסרים ביקורתיים. הקליפ שליווה את השיר הזה הוא אחד המפורסמים בהיסטוריה והוא נוגע בשלל נושאים חברתיים נוקבים כמו גזענות, אפליה, דת והדובדבן שבקצפת הצגתו של ישו כאדם שחור.

הקליפ הפך לתפוח אדמה לוהט והפך לשערורייה כל כך גדולה עד אשר חברת פפסי ביטלה את חוזה המיליונים שחתמה עם מדונה. אבל מעבר לקליפ, אין ספק שמדובר בפנינת פופ יוצאת דופן. ואני מרשה לעצמי להתוודות שאני לא מחובבי מדונה.

18. Paul Simon- You Can Call Me Al

באוגוסט 1986, התכנסו ראשי חברות התקליטים הגדולות יחד עם  עיתונאי מוזיקה מובילים  ושברו את הראש כיצד לקרוא למוזיקה שבוקעת מתוך האלבום החדש של פול סיימון. התוצאה הייתה "מוזיקת עולם". וכך מבלי שהתכוון לכך "המציא" פול סיימון ז'אנר חדש שהיה בתולי לאוזניים מערביות.

באמצע העשור התגלגלה לידיו של פול סיימון קסטה של להקה אפריקאית בשם Boyoyo Boys. סיימון התאהב במוזיקה, עלה על המטוס הראשון לדרום אפריקה והחל ליצור מוזיקה עם נגנים מקומיים. הבעיה הייתה שדרום אפריקה הייתה נתונה תחת חרם תרבותי גלובלי בשל משטר האפרטהייד הגזעני. התוצאה הייתה אלבום מופת פולטי ולגמרי לא פוליטי שהתיך מוזיקה מערבית ואפריקאית.

אפשר להתווכח אם You Can Call Me Al הוא המייצג הטוב ביותר של האלבום, אבל הוא בהחלט הלהיט הגדול ביותר ממנו שגם זכה לקליפ תמים ומצחיק בטירוף בכיכובו של צ'בי צ'ייס. קסם!
פוסט 30 שנה לגרייסלנד תוכלו למצוא ממש כאן.

17. The Stone Roses- Waterfall

לא הסטונס, לא הביטלס, לא פינק פלויד, היה זה אלבום הבכורה של הסטון רוזס, The Stone Roses, שנבחר על ידי מגזין המוזיקה הבריטי NME בתואר האלבום הבריטי הטוב ביותר בכל הזמנים.

האמת שמאז צאתו ב-1989 ועד היום The Stone Roses לסופרלטיבים חוצי גיל וז'אנרים והרבה בזכות השיר הקסום הזה. הלהקה הייתה חלק מסצנת האינדי המדהימה של מנצ'סטר אך חבריה גילה חיבה עזה גם לדאנס ומסיבות רייבים שבדיוק החלו להתפתח.

Waterfall הוא הסטנדרט של הלהקה שמשלב בצורה מופתית את עולם הרוק והמסיבות של סוף באייטיז במה שלימים יכונה "קיץ האהבה השני". בהופעות חיות השיר הזה היה מנוגן למעלה מעשר דקות והפוך את ההופעה לרייב ענקי של סקס, סמים ורוקנ'רול. הניצנים ששתלו הסטון רוזס ינבטו בעתיד לבריט-פופ. תשאלו את המעריצים המושבעים נואל וליאם גאלאגר.

ביאת המשיח: 30 שנה לאלבום הבכורה של הסטון רוזס>>

16. The Cure- Just Like Heaven

במשך שנים נתתי לתלמידי הגיטרה שלי את השיר הזה כדוגמה לשיר שנבנה ומתפתח בצורה מושלמת. איך באיטיות נכנס עוד כלי ועוד תפקיד עד ליצירתה של הרמוניה מושלמת. שיר האהבה הזה הוא רק אחד מהקטעים בהם מציג רוברט סמית' את היכולת המופלאה שלו לשלב בין הרומנטי לנוגה ובין השמח לאיילנר שחור ועגמומי.

15. Prince- When Doves Cry

האגדה מספרת שהזמר היחיד ממנו חשש מייקל ג'קסון (מוזיקלית כמובן) הוא פרינס. והאמת שדי בצדק. עם שרשרת אלבומים אדירים ולהיטי ענק, פרינס היה אחד האמנים הבולטים של העשור והרבה בגלל השיר הזה.

מתוך פסקול הסרט, והאלבום המדהים בפני עצמו, Purple Rain, השיר הזה הוא מהלהיטים הגדולים שידעו שנות השמונים ואחד המזוהים ביותר עם הקריירה הענפה של פרינס. מעניין לשמוע שלמרות הגרוב שלו, השיר הזה נטול כל בס לחלוטין. בשנייה האחרונה החליט פרינס להשתיק את כל צלילי בס בטענה שלאף אחד אין את האומץ לעשות דבר כזה. וואלה צדק.

14. Kate Bush- Running Up The Hill

כמה שהשיר הזה יפה. קייט בוש היא ההרבה יותר מזמרת, כותבת, רקדנית או מלחינה. היא אמנית. על כל המשתמע מכך. לא צריך להכביר במילים אלא רק לצטט מתוכו את אחת השורות האנושיות והיפות ביותר שנכתבו אי פעם: "אילו רק יכולתי לעשות עסקה עם אלוהים ולגרום לו להתחלף איתי…". מי אף פעם לא חלם על דבר כזה.

10 שירים נוספים עם משמעות שונה לגמרי מזו שחשבתם>>

13. Pixies- Where is My Mind

למרות שלא יצא כסינגל השיר הזה הפך להיות אחד מהימנוני האינדי הגדולים בכל הזמנים (ותודה ל'מועדון קרב'). סטנדרט רוק שימשיך כנראה לחיות לנצח.

12. Depeche Mode- Personal Jesus

השיר האדיר הזה שוחרר חצי שנה לפני סיום העשור והוא עדין מצליח להגדיר אותו. החיבור בין האלקטרוניקה של דפש מוד לבין הגיטרות שיגדירו את תחילת הניינטיז מבשרות את בואו של הגראנג' והאנרגיה העצומה שמפיץ השיר הזה לא גוועות גם שלושה עשורים לאחר צאתו. אחד השירים הגדולים ביותר ברפרטואר העצום של דפש מוד.

11. Tears for Fears- Everybody Wants to Rule the World

אני זוכר שפעם, כשהייתי קטן (אל תשאלו אותי באיזה גיל כי לא אזכור) השיר הזה ממש גרם לי לבכות. תמיד הרגשתי בו דואליות בין המוזיקה החמימה והאופטימית לאיזשהו עצב פנימי שהוא נושא בתוכו.

ואכן הטקסט של השיר נושא מסרים כבדים יותר כמו השאיפה לכוח ושליטה אל מול איבוד האני העצמי. בכלל האייטיז הוא עשור שהביא את המתח בין השמח לעצוב ובין המרקיד לקודר לשיאים חדשים וזה היופי שבו.

בקאבר לשיר שביצעה לורד עבור פסקול  הסרט "משחקי הרעב", היא כבר לגמרי מוציאה את הצד הקשוח שבו עם עיבוד אפל ושונה לגמרי מהמקור. מה שמוכיח שכל כך הרבה שנים אחרי, השיר הזה עוד נפלא ורלוונטי.

רוצה לקבל עדכונים חמים ממני

10. Bronski Beat- Smalltown Boy

אם בוי ג'ורג' ו- Culture Club חגגו את המיניות שלהם אז ברונסקי ביט הראו את הצד הפחות סימפטי שלה. Smalltown Boy הוא שיר מלא כאב על בריחה מהבית ומהמקום שאמור להגן עלייך, אל עבר הלא נודע ואל עצמך.

הקליפ קורע הלב מבוסס על חוויות  הילדות של הסולן, ג'ימי סאמרוויל, שסבל מהומופוביה ואף אלימות בשל נטייתו המינית. השיר הזה, והקליפ בעיקר, העלו למודעות את יחס החברה כלפי הקהילה הגאה ואת האתגרים איתם היא מתמודדת ביום יום כמו: דחייה מהמשפחה, ניכור חברתי, בריונות, בדידות הומופוביה ועוד.

בהרבה מובנים השיר הזה העלה לסדר היום נואש הקהילה הגאה יותר מאשר הרבה ניסיונות אחרים לאורך השנים. אבל גם בלי ההקשר ההומוסקסואלי, השיר הזה הוא לא פחות ממדהים.

9. The Cure- Lovesong

בתוך הדיכאון הקלסטרופובי שאופף את Disintegration המופתי, Lovesong הוא האור שבקצה המנהרה. אוויר בתוך אוקיינוס של עצב. אחד משירי האהבה הנוגעים אי פעם שכמה שהוא פשוט, ככה הוא גם יפה. ל- 15 האלבומים העצובים ביותר אי פעם.

8. Michael Jackson- Billie Jean

שיר פופ גאוני עם אחד מתפקידי הבס הגדולים בהיסטוריה. מבוסס על מפגשיו עם מעריצים פנאטיים, Billie Jean היה אחד השירים שנוגנו הכי הרבה ב- MTV ופתח את הדלת עבור אמנים שחורים בערוץ. אחד מרגעי הפופ האייקונים שהפכו את מייקל ג'קסון למלך הפופ ואת ה'פופ' כאמנות שיש להעריך.

7. Human League- Don't You Want Me

"זה הרגע בן MTV דרבן את הפלישה הבריטית השנייה…" (מתוך מגזין המוזיקה The Village Voice על השיר Don't You Want Me). כמו הביטלס ב- 1964, כך הלהיט העצום הזה של 'הליגה האנושית' פתח עבור אמני הפופ החדש הבריטיים את הדלת לאמריקה.

עד 1980 הורכבה 'הליגה האנושית' משלושה מוזיקאים גברים שעשו בעיקר מוזיקה אלקטרונית אוונגרדית. אך לאחר עזיבתם של שניים מהמייסדים, החליט  הזמר והכותב פיל אוקי לצרף אליו את הזמרות ג'ואן קת'רל וסוזן אן סאלי ולקחת את ההרכב החדש לכיוונים נגישים יותר. התוצאה הייתה האלבום הסופר מצליח Dare שיצא באוקטובר 1981 והכיל את Don't You Want Me שהגדיר את הסאונד של העשור כולו.

אי אפשר להפריז בחשיבות ההיסטורית של השיר הזה. זה הרגע בו המוזיקה האלקטרונית גלשה מהשוליים למיינסטרים, זה הרגע בו הפופ והגל החדש אומצו על ידי ה- MTV ובחסותו כבשו את העולם. שיר ענק שנשאר כיף ענק ורלוונטי גם היום.

6. Pet Shop Boys- West End Girls

מי היה מאמין ששני בריטים מעונבים בגיל 30 יפתחו את דלתה של הממלכה הבריטית להיפ הופ? אבל זה בדיוק מה שעשו הפט שופ בויז עם המגה להיט שלהם, West End GIrls מ- 1985.

הפט שופ בויז תמיד ידעו להתיך ז'אנרים לכדי יצירות פופ מרקידות, חברתיות וחכמות וזה בדיוק מה שהם הציגו לעולם בסינגל הבכורה שלהם. עם טקסט חברתי על אנגליה בעידן מרגרט תאצ'ר, אינספור רפרנסים היסטוריים וליין בס אלקטרוני ממכר, West End Girls הפך לאחד השרים שהגדירו את העשור ואת הקריירה האלמותית של אשפי הפופ הבריטיים.

6. New Order- Blue Monday

מה כבר אפשר לכתוב על השיר הזה שטרם נכתב? סינגל ה-12" הנמכר בהיסטוריה, מהאבות המייסדים של הדאנס המודרני, שיר שכל מי ששמע אותו היה בהלם שאפשר בכלל לייצר כאלה דברים ב- 1983.

Blue Monday תפס את העולם בתדהמה. הוא היה החוליה המקשרת בין הדיסקו והדאנס הניו יורק לרייבים ולפופ החדש הבריטיים. נקודת הזינוק ממנה יצאו עוד עשרות ז'אנרים אלקטרוניים. על זה נאמר קלסיקה.

4. David Bowie- Ashes to Ashes

עם קליפ שהקדים את זמנו, טקסט גאוני ועיבוד מרתק לא רק שהשיר הזה הוא אחד הגדולים של שנות השמונים, הוא אחד הגדולים בהיסטוריה. אני זוכר את היום שאחי הגדול הראה לי את השיר הזה ב- MTV. הוא נחרט לי ישירות בלב ובמוח. זה היה כל כך חדש, כל כך שונה ממה שהכרתי עד אז. דייויד בואי הוא אמן חד פעמי עם אינספור שירים מושלמים, אבל Ashes to Ashes הוא כנראה היהלום שבכתר.

3. Joy Division- Love Will Tear Us Apart

אחד השירים הכי אמיתיים והכי כואבים שנכתבו אי פעם. איאן קרטיס כתב אותו בתקופת השפל הגדולה בחייו בה מצבו הבריאותי היה רופף ונישואיו לאשתו, דבורה, הלכו והתפרקו. חודש בלבד לאחד ששוחר, התאבד איאן קרטיס בתלייה. שלושת חברי הלהקה הנותרים הקימו את New Order והשאר היסטוריה.

2. New Order- Bizarre Love Triangle

לכל אורך העשור ניו אורדר דאגו לדחוף את גבולות המוזיקה לקצה (Blue Monday לדוגמה) עם שרשרת שירים שיחיו לנצח ושילבו במיומנות פוסט-פאנק, רוק, דאנס, פופ, EDM ושלל ז'אנרים. 

אך מעל כולם עומד Bizzare Love Triangle, אחד השירים הכי יפים לא רק של שנות השמונים אלא בכלל. קלסיקת ניו וייב שלא הזדקנה לרגע ועושה צחוק ממבחן הזמן. אם יש דבר כזה שיר פופ מושלם, כנראה שהוא נשמע ככה.

1. The Smiths – There is a Light That Never Goes Out

עוד לפני שהתחלתי את המצעד היה לי ברור איזה שיר יתפוס את המקום הראשון. מתוך כל הקלסיקות האלמותיות של הסמית'ס, There is a Light that Never Goes Out עומד בגאון מעל כולן.

לא הרבה יודעים אבל השיר הזה אפילו לא יצא כסינגל מאלבומה השלישי והסופר מוערך של הלהקה, The Queen is Dead. הוא יצא רשמית רק ב- 1992 בשביל לקדם אוסף. אבל זה לא משנה כי לשירים כאלה אין באמת גיל, הם רלוונטיים תמיד.

אולי לא מדובר בשיר הכי "חשוב" ברשימה, בטח לא בשיר שמופק הכי יפה או בשיר שפרץ גבולות מוזיקליים חדשים, אבל מה שיש בו זו פשטות, לב ואמת שנדיר למצוא בשירים אחרים. זה שיר שמבטא קול שלם של אאוטסיידרים שהצבעוניות של ה- MTV לא דיברה אליהם. דור של צעירים מלנכוליים ומוכשרים שמצאו נחמה במילותיו האפלוליות והיום יומיות של מוריסי. דור של צעירים שהאמינו שהאהבה תנצח הכל. 

רוצה תוכן בלעדי לפני כולם?>> יאללה פנק אותי!
רוצה לקרוא עוד>> המועדון גם בפייסבוק!

לפלייליסט המלא בספוטיפיי>> 

שמונים השירים הגדולים ל שנות השמונים מודעה 2.png

רוצה לקבל עדכונים חמים ממני

6 מחשבות על “שמונים השירים הגדולים של שנות ה-80

כתיבת תגובה