5 שנים ל- Random Access Memories של דאפט פאנק

יש מעט מאוד אלבומים מושלמים ועוד מעט יותר אלבומים שמצליחים להגדיר מחדש את גבולות המוזיקה המוכרת לנו. Random Access Memories הוא כזה, ו- 5 שנים אחרי הוא ממשיך להרקיד ולהישמע רענן כמו ביום בו יצא. במילה אחת: קלאסיקה.

ציון המועדון: ★★★★★

כבר מתחילת דרכם היו צמד היוצרים האלקטרוני הצרפתי, גיא מנואל ותומס באנגלטר, שונים בנוף. הם בכלל ניסו את מזלם כלהקת פאנק אך אחרי שגילו את סצנת הרייבים החדשה שכבשה את אירופה בחצי הראשון של שנות ה-90 הם הבינו מה הייעוד שלהם.

השניים ללא הרף שיכללו את נוסחאות ההאוס והדאנס, התיכו את האלקטרוניקה עם שלל ז'אנרים אחרים, אימצו רובוטים כאלטר אגו בכדי לשמור בקנאות על פרטיותם, צילמו קליפים מרהיבים וחדשניים (מי אמר Around the World?) והקפידו על יצירה אלקטרונית עצמאית ללא התערבות מחברות התקליטים (דבר שבאופן נדיר היה מעוגן בחוזה שלהם).

דאפט פאנק מעולם לא נכנעו לכוחות השוק והניעו את הקריירה שלהם בעצמם, בזכות מוזיקה אלקטרונית איכותית ששינתה את חייהם של מיליונים והביאה את הדאנס כמעט לכל בית בעולם.

אנושיים אחרי הכל

אחרי 2 אלבומים סופר מוצלחים ומצליחים (Homework ו- Discovery שלווה בסרט אנימה) שחררו באנגלטר ומנואל ב- 2005 את אלבומם השלישי Human After All. האלבום שלא ממש זכה לקידום מצד הצמד קיבל ביקורות מעורבות ויש שאמרו שהצמד איבד את זה. אבל כמה שהם טעו.

בשנים לאחר מכן התעסק הצמד בכל מני פרויקטים כאשר הגדול ביניהם הוא כתיבת פס הקול לסרט "טרון: המורשת" שיצא ב-2010. אחרי שנים של צפייה לסרט המשך ללהיט משנת 1982, "טרון: המורשת" התקבל בתחושות מעורבות למרות פסקול שזכה לשבחים.

רוצה לקבל עדכונים חמים ממני

אבל החשיבות שבעבודה על הפסקול של טרון עבור דאפט פאנק הייתה הרבה יותר גדולה ממה שנראה אז בפועל. בפעם הראשונה בקריירה שלהם התנסו באנגלטר ומנואל בעבודה רצינית עם נגני אולפן לרבות תזמורים ועיבודים לכלים איתם טרם עבדו. העניין החדש לגמרי פתח את הראש לצמד המוזיקאים הצרפתיים, שעם הידע החדש שלהם נכנסו לפרויקט הגדול של חייהם. 

להחזיר את החיים למוזיקה

8 שנים חלפו בין Human After All ל- Random Access Memories אבל ההמתנה הייתה שווה כל מאית שניה. אלבומם הרביעי של דאפט פאנק הוא חתיכת יצירה מפעימה, חד פעמית ומושלמת מבחינה מוזיקלית של צמד מוזיקאים מהגדולים שידענו בשלושת העשורים האחרונים. 

אך מה שעוד יותר מייחד את היצירה הזאת ומקנה לה נופך אישי ונוסטלגי, היא העובדה שהיא מצליחה לאגד בתוכה את כל הסגנונות, האייקונים והאמנים שהשפיעו על הצמד בעבר ובהווה. עם הנשמה של הסבנטיז, הסאונד של האייטיז, הרוק של הניינטיז וה- EDM של שנות האלפיים, Random Access Memories הוא שעטנז מוזיקלי חסר תקדים בהיקפו וביופיו. בית ספר להפקה מוזיקלית. "רצינו לשחק עם העבר" אמר בנגלטר, והוא קלע בול. 

אבל זה לא הכל. בזכות עבודתם על פסקול הסרט "טרון: המורשת", החליטו הצמד לאמץ את השימוש בנגני אולפן חיים כאשר הרעיון המנחה היה להחזיר את התשוקה למוזיקה בצורתה החיה. חוץ משיר אחד (Contact) לא נעשה באלבום כלל שימוש בסמפלרים והתוצאה: אלבום מוזיקה אלקטרונית שנעשה כולו בכלים חיים.

"לעולם לא נהיה שוב לבד…"

כיאה לאלבום שמתהדר בשלל נגני אולפן ומשלב במיומנות בין מגוון סגנונות מוזיקליים, ב- Random Access Memories מתארחים כל מני אמנים, שלא לומר אייקונים מוזיקליים היסטוריים, שהיוו השראה על המוזיקה של הדאפט פאנק בעבר והיום.

שיתוף הפעולה המפורסם ביותר הוא זה של באנגלטר ומנואל עם גיטריסט הפנאק ואבי להקת Chic האגדית, נייל רוג'רס. כשהוא על הגיטרה הקליטו דאפט פאנק שלושה שירים: Give Life Back to Music ,Lose Yourself to Dance והלהיט הענק של האלבום, Get Lucky. בשני האחרונים מתארח בעמדת הזמר פארל ויליאמס. 

האלקטרוניקה של דאפט פאנק בשילוב הפאנק של נייל רוג'רס והאר נ' בי של ויליאמס, הביאה את דאפט פאנק לרמות חדשות של הצלחה מסחרית. Get Lucky הפך במהרה לאחד הלהיטים הגדולים של השנה וכנראה של העשור כולו. האלקטרוניקה האירופית והסול האמריקאי מעולם לא נשמעו טוב כל כך. 

אבל זוהי רק ההתחלה. ב- Within, בלדת פסנתר מופלאה, מתארח הפסנתרן המחונן וזוכה הגראמי "צ'ילי גונזאלס" (ג'ייסון צ'ארלס בק). ב- Touch המדהים שנשמע כאילו נשלף מהסבנטיז, ומכיל את המשפט המושלם If Love is the Answer You're Home, מתארח המלחין, הכותב והזמר פול וויליאמס. ב- Fragments of Time מתארח המפיק האגדי, טוד אדוורדס וב- Doing it Right האדיר מתארח לא אחר מאשר פאקינג Panda Bear מ- Animal Colloctive. 

"קוראים לי ג'ובאני ג'ורג'יו אבל כולם קוראים לי ג'ורג'יו"

כל השירים באלבום נושקים לשלמות אבל עבורי מעל כולם נמצאים שניים. הראשון הוא Instant Crush בו מתארח אחד האמנים האהובים שלי באופן אישי, סולן להקת הסטרוקס והאיש הכי מגניב על הפלנטה, ג'וליאן קזבלנקס. יש מעט מאוד שירים בחיי שאני יכול לקרוא להם מושלמים, אבל עבורי Instant Crush הוא אחד מהם. בפעם הראשונה ששמעתי אותו פשוט בכיתי. בכיתי מכמה שהוא יפה, ואם אתם חושבים שאני מגזים אתם מוזמנים לשאול את אשתי.

רוצה לקבל עדכונים חמים ממני

השיר השני החל מהרצון של באנגלטר ומנואל להכיר תודה ליוצר האלקטרוני האגדי, ג'ורג'יו מורודר. לפיכך ביקש הצמד ממורודר להקליט את עצמו מדבר על שנותיו הראשונות כיוצר. התוצאה היא Giorgio by Moroder: מחווה מוזיקלית שעושה כבוד למורודר יותר מכל סרט דוקומנטרי שאי פעם יצלמו עליו או מכל פרס שאי פעם יוענק לו. 

השיר בין ה- 9 דקות נע הלוך ושוב על הספקטרום שבין דיסקו, פאנק והאוס והוא מבוצע כולו בכלים חיים (על חטיבת הקצב אמונים הבסיסט ניית'ן איסט והמתופף עומר חאקים שניגנו עם האמנים הגדולים בעולם). בעיני מדובר באחד הקטעים החשובים של העשור האחרון. הצלחה כבירה ליצור קטע דאנס עם נגינה חיה באולפן. 

"שברים של זמן.."

יכול להיות שחמש שנים זה לא מספיק זמן בכדי לקבוע אם יצירה תיזכר לעוד שנים רבות. יכול להיות שזה לא מספיק זמן לדעת האם היא נטעה שורשים בזיכרון הקולקטיבי של יוצרים אלקטרונים עתידיים ומבקרי מוזיקה פלצנים כמוני כאחד. אבל בעיני אין ספק שהוא אחד מאלבומי העשור. יצירה שכולה אהבה טהורה וכנה למוזיקה. יצירה שמראה איך ז'אנרים שונים יכולים להפוך לתלכיד אחד וליצור משהו חדש שפשוט לא היה קיים לפני כן. 

רוצה תוכן בלעדי לפני כולם?>> יאללה פנק אותי!
רוצה לקרוא עוד>> המועדון גם בפייסבוק!

 

c_scale,fl_progressive,q_80,w_800

Daft-Punk-black-suitsרוצה לקבל עדכונים חמים ממני

4 מחשבות על “5 שנים ל- Random Access Memories של דאפט פאנק

  1. פינגבק: 15 שירים מבאסים שהורסים אלבומים מושלמים | מועדון תרבות

  2. פינגבק: 15 שירים מבאסים שהורסים אלבומים מושלמים | מועדון תרבות

  3. פינגבק: ומפייר וויקנד- Father of the Bride ביקורת אלבום | מועדון תרבות

  4. פינגבק: ומפייר וויקנד- Father of the Bride ביקורת אלבום | מועדון תרבות

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s