25 שנה לשינויים בהרגלי הצריחה של החברים של נטאשה

אחרי אלבום ראשון מעולה אך פחות מהודק, התפוצץ הכישרון של החברים של נטאשה עם אלבום שני מבריק שחרט לנצח את שמם מעל דפי ההיסטוריה של המוזיקה הישראלית. 25 שנה אחרי, שינויים בהרגלי הצריחה הוא עדיין מהאלבומים הכי יפים שאי פעם יצאו כאן.

החברים של נטאשה תמיד היו עוף מוזר בנוף המקומי. המוזיקה שלהם הייתה מתוחכמת יותר, הטקסטים רציניים יותר והרצון להגשים את האמת האמנותית שלהם ללא פשרות, סימנו אותם כלהקה ייחודית.

גם בתחילת שנות ה-90 כשכל להקות הרוק הישראליות הושפעו ממהפכת הגראנג' האמריקאית ושרו בכעס על מרד נעורים, החברים של נטאשה שמרו על סאונד פומפוזי, שלא לומר יומרני, שהזכיר דווקא את הרוק הקלאסי של שנות ה-70, זה של פינק פלויד למשל. יחד עם טקסטים נוגים על אהבות נכזבות, בדידות, דיכאון וריקנות בעולם של שפע חומרי, הצליחו הנטאשות לבדל את עצמם ולהיות הלהקה הכי מעניינת בסביבה.

אחרי אלבום בכורה מרשים אך מעט מפוזר, בחרו החברים של נטאשה להקליט את אלבומם השני עם המפיק והמוזיקאי המוכשר יוסי אלפנט. הבחירה באלפנט שעבד בין היתר עם פורטיסחרוף, גידי גוב, אהוד בנאי ואחרים, התבררה כהימור מדויק. במיומנות מופתית הוא זיקק את השירים של שטרית ודוכין לתבניות פופ-רוק ידידותיות לרדיו מצד אחד, אך נאמנות לגישה ולרוח הרוקיסטית של הלהקה מהצד השני.

יוסי אלפנט נפטר זמן קצת לאחר יציאת האלבום ולעולם לא זכה לראות אותו מצליח כל כך. חברי הלהקה כיבדו את זכרו בקטע בין 12 שניות בשם "כמעט אופיטימי" רגע לפני סיום האלבום כאשר גם עטיפת האלבום היא ציור פרי עטו של אלפנט.

"בדקה אחת שפויה הצלחתי לראות את אוניות הצער טובעות בים גדול של תקוות קטנות ויין…" פותח את האלבום קולו העמוק של שטרית ב"בדקה אחת שפויה" ואי אפשר להתבלבל שנכנסו לעולמם הקודר של הנאטשות. ו"למרות שאלוהים לא מוותר עלינו עדיין", אין ספק שמדובר באלבום מהרהר ועצוב שנוגע בנקודות הרגישות של הנשמה.

"את שאת כל הצער לא ניתן לשטוף בדמעות…" מספר לנו דוכין ב"אל תתפשטי לי" בשיר אהבה, שנאה, פרידה וחברות מבלבל בדיוק כמו מערכת יחסים בין שני אוהבים עזים. בכלל בין שירים על תקווה, יאוש, תסכול ובדידות, האלבום הזה עוסק רובו ככולו באהבה על כל היבטיה. אהבה עזה ששורפת את הנשמה אך גם מכאיבה יותר מכל דבר אחר בעולם הזה. "אני אוהב אותך בגלל שאני אוהב אותי" מתוודה שטרית בכנות אנוכית ב"אני אוהב אותך" שהוא הכל חוץ משיר אהבה קיטשי שניה לפני שהוא מודה כי "המרחב הזה מלא באנשים שלא רואים דבר מלבד עצמם". 

ואם לא הבנתם את האגואיזם שבאהבה על פי שטרית אז מגיע "שני סיפורי אהבה קטנים" שאת מילותיו כבר לא ניתן לפרש בשום צורה אחרת: "הוא אוהב אותה והיא אותו זה נחמד, זה נחמד, זה נחמד. אבל האמת היא שהוא פוחד, והיא גם כן, להיות לבד…". מבאס נכון?

אין מצב שחייתם במדינה הזאת אפילו לרגע ב-25 שנה האחרונות מבלי שזמזמתם או הכרתם לפחות שיר אחד מתוך שינויים בהרגלי הצריחה. זה לבד מוכיח את כוחו של האלבום שכל שיר ושיר בו הוא להיט פוטנציאלי, ואכן אגב כל שיר מתוכו שיצא לרדיו הפך ללהיט ענק. חבל רק שהשיר אולי המזוהה ביותר עם האלבום הוא "על קו הזינוק" הבינוני שממש לא מייצג את האלבום על הסאונד והליריקה שבו. ולא, לא מדובר באנלוגיה מתוחכמת על מין.

אבל אל תתפסו את על "על קו הזינוק" המוקצה מחמת מיאוס כתירוץ לא לשקוע באלבום הזה. הוא משופע במוזיקה מעולה. "עוד נגיעה", הלהיט האלמותי מהאלבום הוא שיר אהבה קסום, "סדר עולמי חדש" הוא קטע אנרגטי מופלא שנשמע רלוונטי בכל פעם שמשמיעים אותו ברדיו, "לא שבר משבר", "איש בלי נצח", "עשי לי את המוות", כולם שירים מעולים, קלאסיקות ישראליות שהופכות את שינויים לאלבום נדיר בנוף המקומי שכל שיר ושיר בו הוא פשוט… מעולה.

וכמובן שגם אלבומים מעולים צריך לדעת לסיים והלהקה עושה זאת בצורה המושלמת ביותר עם "אם כבר לבד", המנון הבדידות האולטימטיבי שסוגר את האלבום קודר בצורה הכי קודרת והכי מחבקת שאפשר. התזמורים של כלי המיתר, המילים החותכות והסיומת הארוכה הופכים אלבום מעולה למופתי ואכן שינויים בהרגלי הצריחה הוא אלבום נצחי במושגים ישראליים.

שינויים בהרגלי הצריחה הוא אחד מאותם רגעים נדירים בהם הכל מתחבר. סוג של סינרגיה קוסמית ואמנותית נדירה שמתפוצצת ברגע אחד. האגו מונח בצד, המפיק הופך לחלק אינטגרלי מההרכב ונקודת הזמן ההיסטורית מאפשרת למוזיקה להתבלט מעל השאר. 25 שנה אחרי וכמו בשיר "עוד נגיעה" האלבום הזה כאן בשביל לחיות לנצח. וזה אפילו לא האלבום הכי טוב שלהם. אבל על 'רדיו בלה בלה' אכתוב כבר בהזדמנות אחרת.

רוצים לקרוא עוד? עשו לייק לעמוד הפייסבוק שלנו>>

d797d791d7a8d799d79d-d7a9d79c-d7a0d798d790d7a9d794.jpg

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s